TERMINÁTOR 2

T2-3D

DISKUZNÍ KLUB

ODKAZY

RECENZE

Terminátor is back!

Letošní rok k nám do kin dorazilo hodně pokračování a očekávání na ně se různila, s jednou výjimkou však nebyla předem odepisována jako průšvih roku ještě před tím, než se objevily první trailery. Jonathan Mostow, který nahradil Jamese Camerona na režijní stoličce třetího Terminátora, to opravdu neměl lehké. Takže na úvod dobrá zpráva. Terminátor 3 (dále jen T3) rozhodně není špatný film. Mostow se rozhodl rezignovat na pokus o pokračování v Cameronově duchu a místo narativně propracovaného přelomového a temného science fiction, s jakým by zřejmě přišel „Železný Jim“, nám naservíroval ultranabušený akční film, který množstvím dialogů v porovnání s akcí připomíná Hard Boiled Johna Woo.

Než vstoupíte do sálu, opakujte si, že neuvidíte Terminátora 3 jako pokračování Terminátora a Terminátora 2, ale přímočarý akční film, který si pohrává s podobnými proprietami a premisou jako jeho stejnojmenní předchůdci. Ano, jistě, přeháním, ale je to jediný způsob, jak se dokážete na Mostowův film dívat bez zbytečných předsudků a zapšklosti.

Tak a teď, když už víte všechno, co potřebujete vědět, se pustím konečně do recenze.

Akce, akce, akce

A stejně jako T2 čerpal tematicky z prvního Terminátora, je T3 výcucem z T2, jen ho narozdíl od předchozího případu nerozvíjí, ale zjednodušuje. Na začátku sledujeme Johna Connora, který je o deset let starší a ačkoli ví, že Soudný den nenastal, má příliš divné sny na to, aby tomu skutečně věřil. Takže žije bez domova, bez kreditek, bez telefonu a čehokoli jiného, podle čeho by ho mohl další případný kovový návštěvník najít... Tedy, snaží se tak žít, protože do současnosti se přenesou dva terminátoři a mají jeden cíl, jistého člověka s iniciály J.C. (a není to Ježíš Kristus). Mladá, sličná a zatraceně nebezpečná T-X (od T-1000 se liší především plazmovým dělem v předloktí a schopností ovládat jiné stroje) a starý, nemoderní, ale ultrazatraceně cool T-800; ona má Connora zabít, on chránit. Narozdíl od T2 se ale od chvíle, kdy se všichni tři střetnou (a samozřejmě se k nim přidá pěkná slečna), neděje skoro nic jiného, než že něco vybuchuje a někdo na někoho střílí... Občas tedy postavy začnou mluvit, ale než řeknou cokoli podstatného, co jste předtím ne(vy)tušili, něco exploduje a začne se střílet. Žádné myšlenky, žádné poselství. Terminátor krátce zasvětí do situace a jede se dál. V případě T3 se nedá mluvit o nějakých akčních vrcholech, protože celý film nemá daleko do označení „akční scéna o dvou hodinách“.

Už dlouho jsem v kině neviděl tak výrazně adrenalinový film, který nemá de facto žádná slabá místa a hlavně se bere natolik s nadsázkou, že je akce neustále prokládána slovními a vizuálními vtípky, jejichž hlavním aktérem je především sám Arnold Schwarzenegger, který je po mnoha letech stejně božský jako kdysi...

Arnie is back too!

Narozdíl od většiny současných akčních filmů, kde „svalovce“ nahradil mladý štíhlý hrdina, který spíš než muskulaturou vládne vysokým IQ a ví si rady v každé situaci, v T3 jde zase o staré dobré násilí bez zbytečných digitálních triků a logických hříček, kde se problémy řeší „ručně“ hrubou silou. A společně s druhem zobrazované akce se vrací i její hlavní představitel Arnold Schwarzenegger. A když už se vrátit, tak hezky s plnou parádou... Sehnat si pořádný hadry, černý brejle, utrousit cool hlášku s typicky kamenným výrazem v tváři. Žádná psychologie, žádné hraní, hezky co největší kanón do ruky a jde se na to... Arnold si návrat do role vysloveně vychutnává a co víc, utahuje si z ní. Což mnozí fanoušci sice nedokáží spolknout, ale jde o nejvtipnější věci, co Arnold kdy vytvořil, ať se v komediích snažil angažovat jakkoli.

„Jestli chcete žít, pojďte se mnou...“

Celkem mě zarazilo, že mi John Connor spíš než Johna Connora, jak ho známe z T2, připomínal mladší verzi Reese z prvního dílu (jeho otce). Nevím, jestli tato stylizace byla úmyslná nebo ne, ale skýtá řadu paradoxů. Pro Reese byl John Connor vlastně velký vzor, takže je šance, že se od něj řadu věcí naučil, včetně určitého způsobu chování, které měl ale Connor po něm - ona vůbec celá ta teorie, že syn pošle otce do minulosti, aby ho zplodil, je taková podivná :). Filmaři dokonce nechají Connora ve filmu říct Reesovu kultovní hlášku, se kterou zdvihal vzpouzející se Sarah Connorovou ze země: „Jestli chcete žít, pojďte se mnou.“ Stejně tak druhá hlavní hrdinka filmu Kate Brewster mi vývojem postavy hodně připomínala Sarah Connorovou z prvního dílu... Historie se opakuje.

Co se týče hereckého ansámblu, nedá se mu nic vytknout. Možná je to tím, že ve filmu nebylo moc co hrát a stačilo se v jistých chvílích tvářit vyděšeně, odhodlaně či naštvaně, ale nemůžu říct, že by mi nějaký herec vysloveně vadil nebo mě na plátně rušil, ačkoliv jsem se nevyhnul otázce, jak by se Connor od stávajícího lišil, kdy by si ho po letech opět zahrál Edward Furlong. Musím bohužel uznat, že ve srovnání s T-1000 je T-X přece jen slabý odvar, ale nemohu chtít všechno, alespoň že Schwarzenegger je jako dřív.

Nicméně Terminátor 3 není o řešení časových paradoxů a rodinných vztahů. Narozdíl od předešlých dílů jde hlavně o plnokrevnou akční podívanou, jaká se už na plátnech dlouho neobjevila a měl jsem strach, že se už ani neobjeví. Navíc je celý film korunován výborným koncem, který uzavírá jednu epochu terminátorské mytologie a zahajuje další... Uvidíme, zda se jí dočkáme. Mohlo by to být hodně zajímavé. A hlavně... Budu se ni těšit.

Hodnocení: 8/10

Radomír "Douglas" Kokeš

Autor je filmový publicista. Redaktor FilmPub.cz a externí přispěvovatel Renaultrevue.cz.

Terminátor 3: Vzpoura strojů (2003)

Terminátor 3: Vzpoura strojů (Terminator 3: Rise of the Machines). Ochranné známky Terminator 3 a T3 jsou majetkem Intermedia & C-2 Pictures. Použité fotografie, texty, audiovizuální ukázky a další zde uveřejněné části mohou být zatíženy autorským právem. Realizace © 2003-2009 Lukáš Sýkora. Jste návštěvníkem od 1.9.2003. On-line